Z dumą informujemy, że otrzymaliśmy dofinansowanie z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju dla projektu pt. „IMDiK dla wszystkich”
(nr projektu FERS.03.01-IP.08-0052/24-00)
współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej W RAMACH PROGRAMU FUNDUSZE EUROPEJSKIE DLA ROZWOJU SPOŁECZNEGO 2021-2027.
Wartość Projektu wynosi 5 048 252,33 PLN
Projekt uzyskał dofinansowanie w kwocie 4 896 804,76 PLN z następujących źródeł:
- ze środków europejskich w kwocie 4 165 817,82 PLN
- ze środków dotacji celowej w kwocie 730 986,94 PLN
Termin realizacji Projektu: 1 października 2025 - 30 września 2029
Głównym celem projektu jest usuwanie barier w dostępie do edukacji na poziomie wyższym dla osób ze szczególnymi potrzebami, w tym dla osób z niepełnosprawnościami i zapewnienie im możliwości skorzystania z oferty szkolnictwa wyższego.
Grupę docelową projektu stanowią:
- IMDiK PAN
- pracownicy IMDiK PAN
- przedstawiciele/przedstawicielki Samorządu Doktorantów
Działania w Projekcie są nakierowane na wsparcie zmian organizacyjnych w IMDiK PAN, wprowadzenie do strategii IMDiK PAN polityki zarządzania niepełnosprawnością oraz podnoszenie świadomości i kompetencji kadry, co przełoży się na zapewnienie dostępności Instytutu i jego oferty dla doktorantów oraz pracowników z niepełnosprawnościami.
W efekcie Projektu nastąpi wzrost szeroko rozumianej dostępności Instytutu dla osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnością, studiujących, pracujących, współpracujących lub korzystających z oferty Instytutu.
W ramach projektu zaplanowane następujące zadania:
1. Organizacja i realizacja działań w ramach Obszaru 1 - Struktura organizacyjna
2. Organizacja i realizacja działań w ramach Obszaru 2 - Dostępność architektoniczna
3. Organizacja i realizacja działań w ramach Obszaru 3 - Dostępność komunikacyjno – informacyjna
4. Organizacja i realizacja działań w ramach Obszaru 4 - Dostępność cyfrowa
5. Organizacja i realizacja działań w ramach Obszaru 5 - Technologie wspierające
6. Organizacja i realizacja działań w ramach Obszaru 6 - Procedury
7. Organizacja i realizacja działań w ramach Obszaru 7 - Usługi wspierające edukację
8. Organizacja i realizacja działań w ramach Obszaru 8 - Działania podnoszące świadomość Niepełnosprawności
→ W ramach zadania 1 powołany zostanie w strukturze IMDIK PAN pełnomocnik ds. dostępności, który będzie zajmował się dostępnością IMDiK dla doktorantów i pracowników. Działania tej osoby będą koncentrowały się m.in. na:
- dostępności procesu kształcenia doktorantów oraz realizacji badań naukowych, doktorantów, dostępnością rekrutacji do szkół doktorskich,
- dostępności Instytutu dla pracowników,
- dostępności IMDIK PAN w zakresie określonym w Ustawie o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. tj. dostępność architektoniczna, informacyjno- komunikacyjna oraz cyfrowa - przy współpracy z odpowiednimi koordynatorami oraz kierownikiem Szkoły Doktorskiej.
- określeniu grupy wspieranych osób: osoby ze szczególnymi potrzebami, w tym osoby z niepełnosprawnościami.
→ W ramach zadania 2 powołany zostanie w strukturze IMDIK PAN koordynator merytoryczny ds. dostępności architektonicznej. W ramach zadania zaplanowane są także:
- prace remontowo budowlane
- zakup systemu nawigacyjno informacyjnego
- zakup planu budynków
- zakup tabliczek kontrastowych na drzwi
- zakup oznaczeń na schody
- zakup krzeseł ewakuacyjnych
- zakup z montażem drzwi ewakuacyjnych
- zakup oznaczeń na drzwi
- utworzenie strefy wyciszenia i relaksu
→ W ramach zadania 3 powołany zostanie w strukturze IMDIK PAN koordynator merytoryczny ds. dostępności komunikacyjno – informacyjnej. W ramach zadania zaplanowane są także:
- zakup wraz z montażem pętli indukcyjnych
- zakup usługi wideo tłumacza języka migowego on-line
- opracowanie Standardu dostępności informacji i komunikacji
→ W ramach zadania 4 powołany zostanie w strukturze IMDiK PAN koordynator merytoryczny ds. dostępności cyfrowej oraz zaplanowany jest zakup wyposażenia do biura ds. dostępności
→ W ramach zadania 5 powołany zostanie w strukturze IMDiK PAN koordynator merytoryczny ds. technologii wspierających oraz koordynator ds. edukacji doktorantów w laboratorium badawczym.
W ramach zadania zaplanowane są także:
- zakup sprzętu do wypożyczalni sprzętu (tj. oprogramowanie powiększająco-udźwiękawiającego umożliwiającego obsługę komputera i korzystanie z Internetu, biurko elektryczne z regulowaną wysokością, myszki specjalistyczne, monitory dotykowe, klawiatura z kontrastowymi, dużymi klawiszami)
- uruchomienie specjalistycznej wypożyczalni sprzętu
- zakup oprogramowania dla doktorantów (tworzenie schematów blokowych, statystyka)
- zakup dostępu do baz bibliotecznych
- zakup systemów do wideokonferencji do dużej i małej sali konferencyjnej na potrzeby transmisji zajęć on-line
- utworzenie stanowiska komputerowego laboratorium badawczym
- zakup doposażenia biblioteki (tj. oprogramowanie powiększająco - udźwiękawiającego umożliwiającego obsługę komputera i korzystanie z Internetu, biurko elektryczne z regulowaną wysokością, myszki specjalistyczne, monitory dotykowe, klawiatura z kontrastowymi, dużymi klawiszami)
- zakup drukarki termicznej do uzyskiwania wypukłych wydruków
→ W ramach zadania 6 zostanie powołany Zespół ds. Opracowania Procedur.
Zespół ds. Procedur stworzy wewnętrzne regulacje uwzględniające wsparcie dla wszystkich osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osoby z niepełnosprawnościami, niezależnie od rodzaju i nasilenia szczególnych potrzeb (niepełnosprawności) w zakresie, w jakim wsparcie to jest niezbędne do zapewnienia pełnego udziału w życiu IMDIK i społeczności akademickiej, w tym w procesie przyjmowania na kształcenie, kształceniu i prowadzeniu działalności naukowej.
→ W ramach zadania 7 zaplanowano:
- wsparcie tłumacza języka migowego
- wsparcie asystenta
- wsparcie psychologiczne dla pracowników i doktorantów
- spotkania ze środowiskiem osób z niepełnosprawnościami dotyczące tematyki niepełnosprawności
→ W ramach zadania 8 zaplanowano szkolenia świadomościowe i specjalistyczne tj.
- szkolenie w zakresie świadomości niepełnosprawności
- szkolenie w zakresie świadomości niepełnosprawności - warsztat (szkolenie dla nowych osób i zajmujących stanowiska kierownicze)
- szkolenie pt.: Potrzeby i rozwiązania dla osób z niepełnosprawnością wzroku i słuchu
- szkolenie pt.: Zaburzenia psychiczne i psychiatryczne
- szkolenie pt.: Projektowanie uniwersalne (liczba grup: 2)
- szkolenie pt.: Dostępność cyfrowa – standard WCAG 2.1 w www, social media, aplikacje mobilne
- szkolenie pt.: Dostępność architektoniczna – standardy i dobre praktyki dostępnych budynków oraz systemy wayfinding
- szkolenie pt.: Praktyczne stosowanie ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami z procedurą skargową
- szkolenie pt.: Dostępność w zamówieniach publicznych
- roczną szkołę kadry wsparcia i dostępności
- pakiet szkoleń e-learning z zakresu niepełnosprawności
- catering na szkolenia
Uprzejmie informujemy o możliwości zgłaszania do Instytucji Zarządzającej lub Instytucji Pośredniczącej podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.), zwanej dalej „KPON”.
Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):
1) poczty tradycyjnej - w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub adres Instytucji Pośredniczącej: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Ul. Chmielna 69, 00-801 Warszawa,
2) skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie